Dorit Trebeljahr (DE)

Dorit Trebeljahr (DE)

Schwanger mit Dreadlocks, Tischtennisbälle, Akupunkturnadeln, Heißkleber, Lack, 2012

Drachenschwanz, Fahrradschlauch, Metall, 80x60x160cm, 2009

Umhang (Teil des Krönungsgewands der Prinzessine), Akupunkturnadeln, Klebstoff, Lack, ca. 110x70x22cm, 2012-1

Dorit refererer til hendes skulpturer som udtryk for en ”poetisk søgen efter spor, med materiale, med sprog, med kroppen”. Ifølge kunstneren tilpasser kreationerne sig ikke noget specifikt koncept andet, end at de alle er resultatet af ”das Spielen”, den legende mand. Kådheden er bemærkelsesværdig i hendes kreationer, hvor hun narrer beskuerens sind ved at tillægge det brugte materiale flere former og betydninger end den rent forestående.
Kreationerne er gennemsyret af et legesygt spil mellem farver, former og kvantitet kombineret med et stærk sans for rytme og gentagende mønstre. Ved at bruge en mængde af individuelt ret beskedne genstande, fx akupunkturnåle, formår Dorit af forvandle genstandene til ”ubrugelige” men ganske slående skulptur.

Dorit Trebeljahrs vej til kunsten      (interview af Sarah Søe – Galleri Heike Arndt DK )
Dorit Trebeljahrs kunst afspejler såvel uhåndgribelige metafysiske refleksioner som menneskelige problemstillinger og reaktionsmønstre. Mødet med skulpturerne og deres organiske fremtoning vækker klare associationer til naturens formgivning. Fx bruger hun akupunkturnåle, som samles, foldes og bøjes i sirlig detaljerigdom og tilsammen danner skrøbelige og sanselige objekter. Deres masses porøsitet former nemlig så sart et udtryk, at Dorits værker knap nok kan defineres som skulpturer – de er snarere rene manifestationer af poesi og tankespind – objekter langt mere end frembrusende, intimiderende skulpturer.
Således er hendes kunst resultatet af en fri leg med former, som er skabt uafhængigt af gængse materialer og normer indenfor skulpturens verden.

Som barn skrev Dorit Trebeljahr noveller og poesi og drømte om at blive forfatter, men ungdomsårenes tvivl splittede hende mellem at studere noget ”brugbart” – fx til lærer – eller noget mere kunstnerisk. Hun kunne jo også godt lide at lide at tegne og lave keramik…
Til en start besluttede Dorit at studere litteraturvidenskab og germanistik på universitet. Men selvom det var spændende at få udvidet sin verden med ny viden, kunne hun stadig mærke, at noget manglede. Måske skulle hun blive lærer for handicappede?
I sin søgen efter meningen med livet læste Dorit til lærer i 4 år, men stoppede før den afsluttende eksamen. At blive lærer kunne ikke alene indfri hendes konstant ulmende behov for at være kreativ. Derfor tog hun en privat uddannelse i orientalsk/moderne dans og begyndte at undervise børn heri. Men tanken plagede hende stadig: Hvad skulle hun gøre her i livet? Hvad var det rigtige for hende at gøre? Under sine utallige spekulationer begyndte hun at tegne. Netop tegningen viste sig at vække en hidtil ukendt begejstring og iver hos Dorit, og hun begyndte derfor hurtigt at arbejde målrettet, fokuseret og ambitiøst med kunsten. Først tog hun undervisningstimer i grafik og skulptur ved henholdsvis Martin Seidemann og Robert Schmidt-Mat. Da glæden herved kun tiltog, besluttede hun sig siden for at søge om optagelse ved Universität der Künste Berlin. I begyndelsen ville Dorit studere kunst som et supplement til sin forudgående læreruddannelse. Men efter grundig overvejelse indså hun, at hun skulle glemme ”fornuftens stemme” og i stedet hengive sig til den undertrykte drøm om at blive en fri kunstner. Hun kom ind på Universität der Künste Berlin og oplevede straks en stor begejstring og energi. Endelig havde hun taget skridtet fuldt ud!
Efter et års grundlære i teknikker indenfor bl.a. skulptur, tegning og maleri fik Dorit undervisning ved professor, David Evison. Her fik hun mulighed for yderligere at udforske kunstgenrerne og finde sit eget kunstneriske sprog. Skulpturen fangede Dorits opmærksomhed, idet dens materiale er frit: det behøver ikke nødvendigvis være ler, bronze, sten eller metal, men kan lige så vel være bordtennisbolde, akupunkturnåle eller gamle cykelslanger. Hermed så Dorit uendelig mange muligheder i skulpturen – hun kunne eksperimentere med materialet, så det udtrykte netop dét, hun ønskede.

Siden hun blev færdiguddannet ved Universität der Künste Berlin, har Dorit udstillet sine delikate værker flere steder rundt omkring i Berlin. Udover at dyrke sin egen kunst, er Dorit i dag medudgiver af kunst- og litteraturmagasinet, Prolog. Gennem magasinet organiserer hun udstillinger for andre kunstnere, samt såkaldte saloner, ”Salon tz-p”, hvor kunst, litteratur og musik går op i en højere enhed. Således synes alle tråde at være samlet: Dorit forbinder de verdener, som hun altid har været draget af og syntes var spændende. Så på trods af den daglige kamp for at overleve som fri kunstner, har Dorit Trebeljahr stadig gejsten til at fortsætte – for så længe det føles rigtigt, er hun på rette vej.

DORIT TREBELJAHR

Born in 1977 in Torgau/ Elbe, Germany
Lives and works in Berlin
Studies
2004 – 2010 Fine Arts – class of Prof. David Evison Universität der Künste Berlin
Solo Exhibitions
2012 “Medusentrocknung” | Galerie Hirschmann | Berlin
2011 Galerie Hirschmann Berlin
2008 Im Garten Göttin Berlin
Group Exhibitions (selected)
2013 Art Karlsruhe Galerie Hirschmann , Berlin
2012 Prolog 9 – a magazine release show Galerie der Kunststiftung Poll, Berlin
Sterne – Walden – Kunstausstellungen
Scope Basel Galerie Hirschmann, Berlin
Art/Architecture Galerie AEA, Berlin
Zwischenspiel Galerie Parterre, Berlin
Afrikanische Stelen im Kontext mit zeitgenössischer Kunst Galerie Hirschmann, Berlin
2011 Diffring Preis für Skulptur – Ausstellung anlässlich der Verleihung Villa Kult, Berlin
Prolog 8 – a magazine release show Lage Egal, Berlin
Prolog 7 – a magazine release show Villa Kuriosum, Berlin
2010 Update Art 2010 – 16 one-man-shows in cooperation with Art Forum Berlin and UdK Berlin Universität der Künste Berlin
Everybody learns from Disaster Villa Elisabeth Berlin
Prolog 6 – a magazine release show Galerie Parterre Berlin
Prolog 5,5 – a magazine release show ausland Berlin
2009 Fünfmalvier Universität der Künste, Einsteinufer Berlin
Komm nackt. Bring Bier mit. Schokoladen-Mitte e.V. Berlin
Prolog 4 – a magazine release show Galerie Parterre Berlin
2008 Works on Paper – a group show of the class of Prof. David Evison Universität der Künste Berlin
Prolog 3 – a magazine release show Königsstadt, Saarbrücker Straße Berlin