Nuværende udstilling Berlin

Fresh Legs Berlin 2019 in collaboration with INSELGALERIE Berlin

Galleri Heike Arndt DK – Opening: 5th of June at 7pm
Exhibition running time: 5th of June – 31st of August

Marilina Marchica (IT), Ninni Korkalo (FI), Dana Taylor (IL), Leonor Ruiz Dubrovin (ES), Lia Kimura (PL), Alica Khaet (DE), Alexandra Slava (UA), Barbara Illmer (DE), Carmen Arrabal (ES), Bojan Hocevar (DE), Onni Takkinen (FI), Mathieu Menard (FR), Helena Mark (FI), Carolin Weinert (DE), Iveta Tomanová (SK), Teresa Casanueva (DE), Enrico Zecchini (DE), Danny Frede (DE), Marko Kusmuk (BA), Ralf Heynen (NL), Klaus Hochhaus (DE), Ricardo Meyer (DE), Casper Johansson (SE)

INSELGALERIE Berlin – Opening: 6th of June at 7pm
Exhibition running time: 6th of June – 3nd of August

Gilles Tarabiscuité (CA), mirjamsvideos (NL/PT), Izabella Retkowska (PL), Gudrun Fischer-Bomert (DE), Haninga Thiel (DE), Morena Henke (CH), Ann Löwenstein (SE), Beate Köhne (DE), Alina Aldea (RO), Savina Capecci (IT), Jutta Rika Bressem (DE), Jytte Kristin Eikenes (NO), Ritva Larsson (FI), Mona L (AT), Katharina Schellenberger (DE), Giuditta R (IT), Tereza Kozinc (SI/FR), Abigail Latham (DE), malatsion (FR/DE), Vanessa Rosalia Larsen (NO), Juli Schupa (DE), Antje Taubert (DE), Susi Lopera (CO), Tina Berendsohn (DE), Anne Bénédicte Girot (FR), Lisa Rytterlund (SE), Joana Lucas (PT)

Galleri Heike Arndt DK udskriver årligt en international OPEN CALL under titlen FRESH LEGS inden for maleri, tegning,Street Art, fotografi, video og lignende medier. For første gang i år er INSELGALERIE Berlin partner i dette udstillingsprojekt. Samarbejdet sikrer et endnu større udvalg af kunstneriske positioner end i tidligere. INSELGALERIE Berlin viser udelukkende kvindelige kunstner og dermed åbnes der således for et andet spændende perspektiv.

I alt 50 udvalgte kunstnere bliver sammenlagt præsenteret i begge gallerier og udforsker nutidens udfordringer og de deraf følgende nye spørgsmål til at være til. Værkerne er rettet mod et bredt publikum og giver plads til eftertanke og inspiration, men kan også skaber bekymring eller overraskelse .

Carolin Weinert (DE)

Weinerts placerer flygtninge på en gammeldags spilledåse, hvis vuggevise står som en metafor for sikkerhed og fred. Flygtninge skildres på deres farlige rejse, mens musikken spiller og viser menneskehedens problematiske tilstand.

Iveta Tomanová (SK)

De figurative skulpturer af Tomanonvá besættes  ofte fuldstændigt af elektroniske enheder som mobiltelefoner. Dette forhindrer dem i at interagere med hinanden. Objekterne bliver kilden til ensomhed og afstand.

Teresa Casanueva (DE)

Med sine arkitektonisk inspirerede tegninger tilbyder Casanueva en anderledes vision om biologiske og fysiske elementer. Fragmenterede linjer igennem hele det kartesiske koordinatrum,  giver dybde og udvikler en tredje dimension i værkerne.

Helena Mark (FI)

Med legende keramiske værker i en animeret stil bygger Mark en fantasiverden af ​​organiske figurer og figurer baseret på street art udtrykket. Dette ubekymrede puslespil inviterer seeren til at rejse ind i deres egen verden og tilbage til barndommen.

Danny Frede (DE)

Frede bruger renæssancens æstetik kombineret med en rå grafisk tilgang for at skildrer brutaliteten med sine livløse kadavre. Med denne kontroversielle klassiske udførelse, virker værkerne både tiltalende og samtidig bekymrende.

Ninni Korkalo (FI)

Korkalo’s video adresserer misundelsen. Ud over hendes egne historier præsenterer flere mennesker forskellige meninger i interviews. Referencer til snehvide symboliserer venlighed og opfordrer seeren til at tænke på betydningen af ​​lykke.

Marko Kusmuk (BA)

Kusmuk akvareller  portrætterer døve fanget i en bichrom-verden. Billeder af håndbevægelser viser deres eneste middel til at kommunikere med den invaderende verden udenfor, mens et farverig univers er aktivt i dem selv.

Ralf Heynen (NL)

Heynens malerier skildrer kvinder i en tankevækkende kontemplativ tilstand, hvor de skødesløst bærer våben over  skulderen ligesom en indkøbspose. Våben i en sådan usædvanlig sammenhæng virker harmløse og ikke krigeriske.

Klaus Hochhaus (DE)

Under lynnedslag og solnedgange antændes en kontrastrig farvestorm i Hochhaus`s værker om mennesker og landskaber. Kunstnerens  klassiske malerier gengiver hverdagens motiver med et dynamisk, rastløst penselstrøg på en ny og udtryksfuld måde.

Ricardo Meyer (DE)

Meyers flerlags-monokrome skosåle aftryk af insekter symboliserer menneskets indgriben i naturen. Disse billeder appellerer til beskueren om at overveje konsekvensen af disse handlinger.

Casper Johansson (SE)

I Johanssons skovlandskaber, udført som blæktegninger, lever  havpattedyr og flydende objekter. Disse fejlplacerede og desorienterede figurer, samlet i et afgrænset rum, kommenterer det forstyrrede forhold mellem menneskeheden og naturen.

Bojan Hocevar (DE)

Sarkasmen og uoverensstemmelserne i Hocevars værker – uhyggelige og surrealistiske detaljer viser denne udefinerede virkelighed. Kunstneren udfordrer sociokulturelle holdninger og understreger med mørk ironi en lys, men falmende verden.

Alexandra Slava (UA)

Slavas klassiske bronze skulptur formidler smertefulde menneskelige følelser. Figuren er baseret på ideen om at møde sig  selv i prekære livssituationer. Den efterlader beskueren med en følelse af ubehag.

Alica Khaet (DE)

Stille sorg i tomme både: Tegningerne af Khaet fortæller personlige historier, med tegneserieformen synes trængslerne  i indvandrelivet at formildes. Deres barnlige personer er vandrere gennem en verden fuld af mørke og melankoli.

Marilina Marchica (IT)

Marchica maler minimalistiske landskaber i bløde sorte og hvide toner. Disse ikke-farver organiserer kaos og entropi og understreger essensen af ​​præsentationen. Billederne bliver spejle, hvor seeren kan finde inspiration.

Dana Taylor (IL)

Taylor adresserer et usikkert område af vores sociale virkelighed: hjemløshed. Hendes fotografier stiller spørgsmål om vores individuelle sociale ansvar over for hjemløshed og dens opfattelse.

Leonor Ruiz Dubrovin (ES)

Dubrovin`s malerier viser anonyme kvinder. På grund af den næsten voldelige brug af spartlen og de tynde penselstrøg efterlader hun beskueren urolig og undrende. Hvorfor skjuler figurerne sig og hvorfor ønsker de ikke at blive genkendt?

Lia Kimura (PL)

Kimura oplever hverdagslivet på en meget følelsesmæssig og overvældende måde, og indsætter det i sine egne indre landskaber. Her indgår folk, der er involveret i aktiviteter, næsten en symbiose med det mørke billedlige rum, hvor de er helt alene og giver seeren mulighed for at identificere sig med dem.

Enrico Zecchini (DE)

Zecchini er interesseret i begrebet entelechy: fremkomsten af ​​et objekt, der pludselig antager sin egentlige, essentielle form. Denne proces er opsummeret gennem  spændingen mellem den monokromatiske baggrund og farvedråberne.

Barbara Illmer (DE)

Illmers objekter er inspireret af naturens strukturer. Med rør, overflader af papir og signalrød farve, visualiserer hun biologiske former og rører ved livets oprindelse og eksistentielle betydning.

Carmen Arrabal (ES)

Arrabal bygger scenerier, der indeholder historiske begivenheder og rejser spørgsmål om seksualitet. På den ene side opmuntrer Installationerne til at vende tilbage til barndommen, mens henvisninger til krigsføring, køn og kontroversielle emner på den anden side efterlade betragteren med skiftende følelser.

Onni Takkinen (FI)

Takkinen undersøger – med kul og akrylmaling på lærred – forholdet mellem mennesket og omverdenen. Han inviterer beskueren med på en rejse ind i sit abstrakte landskab, så man kan fortabe sig i det.

Mathieu Menard (FR)

Après la Jungle: En magtfuld titel på Menards dokumentarbilleder. På grund af de umenneskelige forhold bærer disse tidligere flygtningelejre navnet “jungle”. Selv om lejrene i dag er nedlagte, har Imigranternes turbulente eksistens formet samfundets hukommelse.