Yumie Yamakawa (JP)

Yumie Yamakawa (JP)

I rene og skarpe illustrationer indfanger Yumie Yamakawa menneskelige reaktioner og følelser, hvor fokus er skildringen af komiske aspekter i tragiske situationer.Hendes værker bærer referencer til den japanske minimalistiske stil såvel som til europæisk fortællekunst: De rene, sorte linier, masker og den nøjsomme brug af farven rød, der indfanger fortællings essens, antyder en japansk inspiration kombineret med den klassiske europæiske historiefortællings scener, der har skildret hverdagslivet i århundreder.Yamakawa har udviklet sit helt unikke kunstneriske sprog. Hun sætter sig ud over konventionelle kulturelle forskelle og har skabt et universelt udtryk, der tilskynder betragteren  til genkendelse og at fare vild i sin egen historie.

Playing Cards-Joker

Plying Cards-Wealth

2012 Playing cards-spade

Playing Cards-Knowledge

2014 Language of flowers_Lupin flower

Playing Cards-Love

2014 Monster-Audience

2014 Monster-Baku

2014 Language of flowers-Christmas rose

Yumie Yamakawa (JP) Play-Building blocks - 2015 - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP) Play-Doctors and nurses - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP), vs-Ideal child - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP), vs-Understanding each other - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP), vs-Your love - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP), Monster-Personal space - 2014 - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP), What I have in common with the future - 2013 - 30x40 cm

Yumie Yamakawa (JP) by GHA

Yumie Yamakawa kommer fra Hyogo, en by i det vestlige Japan. Med referencer til manga (typiske japanske bogillustrationer) fanger hendes illustrationer menneskelige reaktioner og følelser. Hun fokuserer på at skildre komiske aspekter i tragiske situationer.

I Japan arbejdede Yamakawa som tjener, men det passede hende aldrig rigtig at arbejde i et miljø med andre mennesker. Hun følte sig ofte stresset og melankolsk og fik følelsen af at ville stikke af. I 2009 begyndte hun at lave små illustrationer for at holde sine tanker beskæftigede, men hun betragtede aldrig sig selv som værende kunstner.

I 2012 blev Yamakawas mand, som også er kunstner, nødt til at flytte til Berlin på grund af arbejde og hun var glad for at kunne følge med. På opfordring af hendes mand, begyndte hun at skabe større illustrationer og fik muligheden for at udstille de første værker. Da hun blev konfronteret med et publikum, følte hun sig som en kunstner.

Yamakawa tegnede konstant, når hun er hjemme. Sin inspiration finder hun i diskussioner med venner, men også i hvad hun betegner som sin ‘sjette sans’. Pludselig finder hun en kunstner, som får hendes kunstneriske fantasi til at slå gnister – efterfølgende vil studere samtlige af deres værker for at finde inspiration; herunder bl.a. Jan Švankmajer, Egon Schiele og Marilyn Manson. Yamakawas har referencer til både den japanske minimalistiske stil og europæisk storytelling.

I sine værker kombinerer hun den japanske indflydelse med den lange europæiske tradition for storytelling og scener, der beskriver hverdagslivet. Hendes rene, sorte linjer, maskelignende ansigter og den forsigtige brug af farven rød, fanger essensen af hendes fortællinger. Yamakawa har udviklet sin egen helt unikke stil, hvor hun berører kulturforskelle og skaber et universelt udtryk, der vedrører os og lader os fare vild i vores egen verden.