Testimonials Artlab

Testimonials ARTLAB KETTINGE

Tea Popovic (NL) Resident hos Artlab Kettinge Maj 2019:

Kettinge ArtLab er et ekstraordinært arbejdstede med alle fornødenheder til den moderne livsstil beliggende i en fantastisk natur, der åbner alle muligheder for stressfrit, uafbrudt arbejde. Fravær af distraktioner åbner faktisk ekstra mentale ressourcer, for at udforsker nye teknikker og genovervejelse af kunstens betydningen og den måde den interagerer med publikum såvel som med dens skaber. En stor fordel ved opholdet er, at rummene er stort i forhold til hollandske standarder, med meget naturligt lys takket være den velovervejede arkitektur. At have en pause fra daglige rutiner og forpligtelser fungerer fremrågende og hjælper nogle gange med at bearbejde den indre uro, der ofte forhindrer et godt kunstværk at blive født regelmæssigt. Kettinge virker som et fysisk og mentalt rum helt fri for enhver form for konflikt, der minder om et kloster uden at der pålægges nogen ideologi eller religion.

 

Casper Johansson (SE) Resident at ArtlAB Kettinge May 2019:

Jeg blev inviteret af Galleri Heike Arndt som kunstner til et Artlab ophold på residency i Kettinge. Det var en stor oplevelse for mig at få mulighed for at eksperimentere med mit eget udtryk – især da mit arbejde normalt er baseret på minder og oplevelser, som skal modnes i årevis, før det udvikler sig til et kunstværk eller et projekt. På Artlab valgte jeg at skabe ideer ud af den nuværende situation og de værktøjer (jeg/og udstyr), jeg havde til rådighed. Det betød, at kunsten jeg gjorde, var meget knyttet til her og nu, snarere end at genskabe fortiden. Jeg synes, det er meget synligt i kunsten, jeg lavede under mit ophold . Især former og farver blev centrale i min kunst, hvilket var et helt nyt og interessant perspektiv på min kreative proces. At arbejde sammen med Tea Popovic var en stor fornøjelse, da vores kunst og baggrund er på mange måder komplementære. Jeg tror, at det at opholder sig sammen på det tidspunkt med en fremmed, dannede et nyt sprog i min kunst baseret på nye uventede oplevelser. Med en masse tid sammen og endeløse diskussioner havde vi en rigtig god og sjov tid sammen. Et interessant bekendtskab, som jeg håber vil fortsætte i fremtiden. Artlab var en stor oplevelse for mig. Beliggende på en ø midt i markerne fik mig til at føle mig helt beroliget, fri og fokuseret på kreativitet … En oplevelse, håber jeg, at hver kunstner får chancen for at opleve på et tidspunkt. Mange tak til Heike Arndt og INTEGRA LAW for arbejdslegatet og for at give mig mulighed for at være en del af Artlab-eksperimentet.

 

Jean-Baptiste Monnin (FR) Resident at ArtlAB Kettinge July 2018:

Jeg er en fransk billedkunstner, der arbejder og bor i Berlin igenem de sidste 8 år. Efter mine studier af arkitektur og kunst i Frankrig flyttede jeg til Berlin for at udnytte de kunstneriske muligheder, som byen kan tilbyde. Siden 2016 har jeg fokuseret mit arbejde på en serie storformat tegning inspireret af moderne arkitektur.
Siden juni 2017 har jeg arbejdet med galleriet Heike Arndt DK, og i juli 2018 havde jeg mulighed for et residencyophold på Artlab Kettinge på Lolland-Falster. Denne oplevelse havde absolut en gavnlig indflydelse på min kunstneriske produktion.
Før jeg startede opholdet havde jeg en præcis ide om, hvad jeg skulle producere under mit ophold i Danmark. Jeg havde til hensigt at fortsætte den række tegninger, som jeg for øjeblikket er involveret i, men efter nogle få dage af opholdet begyndte jeg at føle mig inspireret af mit miljø og besluttede at drage fordel af at være på et andet sted og udvikle et nyt projekt. Dette projekt startede med en tegning relateret til stedets omgivelser: Jeg tog først udgangspunktet i Fulglsang Museum på et stort stykke papir. Jeg gik derefter ved stranden med denne tegning på udkig efter store, flade sten til at arbejde videre på den. Ved at bruge blyanten kun jeg overfører teksturen direkte fra stenene på de forskellige overflader af den tegnede arkitektur. Dette første forsøg er starten på en ny serie tegninger. Jeg vil nu gerne udvikle dette projekt ved at tage teksturerne af bygningens vægge ved bogstaveligt talt at trække på arkitekturen. Jeg tror ikke, jeg ville have igangsat dette nye projekt, hvis jeg ville have opholdt mig inden for rammerne af mit eget studie i Berlin.
Siden jeg arbejder som professionel kunstner, har jeg altid arbejdet i min lejlighed, da jeg ikke har mulighed for at leje et studie. Min koncentration er ofte forstyrret af mit miljø og byens omrids og det daglige liv. Efter denne mulighed for at blive en måned på et roligt og fredeligt sted, der er specialt udviklet for kunstnere til at arbejde uden at blive forstyrret, indser jeg, hvor vigtigt det er at være fokuseret og den indvirkning dette har på mit arbejde. Jeg var langt mere produktiv og ideer kom hurtigere.
Kunstnerboliger er absolut nødvendige for at hjælpe kunstner, der arbejder inden for alle discipliner, for at finde tid, rum, materialer og ligesindede, de har brug for at fokusere og udvikler deres kunst. Jeg tror, at alle disse faktorer skaber et miljø, hvor kunstnere kan gøre store fremskred i deres arbejde på kort tid. Det var min første oplevelse som kunstner på sådan et sted, og jeg forventede ikke at gøre et så stort skridt i min kunstneriske produktion. Jeg vil helt sikkert søge efter andre lignende muligheder, og jeg håber, at denne Artlab resedency fortsat vil støtte kunstneren på denne måde.
Under mit ophold i opholdet havde jeg mulighed for at dele faciliteterne med kunstneren Chloe Grove. Vores fælles interesse i værkernes lag og interaktion mellem vores værker skabte nemme interaktioner mellem os. Det blev hurtigt klart, at vi skulle starte et samarbejdsprojekt, og vi producerede tre store format tegninger i løbet af måneden. Arbejdet med fælles projekter med Chloe var en meget berigende oplevelse. Det gav mig en ny oplevelse om min kreative proces og en mere spontan tilgang i min måde at arbejde på.
Artlab Kettinge omfatter tre studier med lyse og åbne rum, hvoraf den ene har den fordel at tilbyde trykfaciliteter. Jeg har aldrig haft mulighed for at bruge sådant udstyr før og fandt ud af at arbejde i dette studie var en fantastisk mulighed for at udvikle gamle ideer ved at opdage en ny teknik.

Siden jeg har været kunstner har jeg altid arbejdet i min lejlighed. Min koncentration er ofte forstyrret af mine omgivelser og byens og dagligdagen. Efter at kunne bo på denne ophold i en måned, et roligt og fredeligt sted,koncentrered og uforstyrred, oplevede jeg hvilken betydning dette har for mit arbejde og kun være så fokusered. Jeg var meget mere produktiv og ideer kom hurtigere. Kunstner Residencies er absolut nødvendig for kunstner til at giver rum, materialer og fællesskab til at udvikler sig i alle discipliner, og kun have mere koncentrered kunstnerisk fokus på ens arbejde. Jeg tror, ​​at alle disse faktorer skaber et miljø, hvor kunstnere kan gøre betydelige fremskridt i deres arbejde på kort tid. Det var min første erfaring som Kustner i Residence og jeg havde ikke forventet at gøre et så stort skridt i min kunstneriske produktion. Jeg vil helt sikkert kigge efter andre lignende muligheder og håber Artlab Kettinge og INTEGRA LAW kan fortsætte med at støtte kunstnere på denne måde.

 

Chloe Grove (GB) Resident at ArtlAB Kettinge July 2018:

Efter mit korte besøg på Artlab til udstillingen, Opdagelser 2017, var jeg helt fascineret,og vil gerne vende tilbage til dette rolige og inspirerende sted.
At kun brug alle specielt indrettede værkstedsfaciliteter i sådanne rolige omgivelser var et privilegium. Jeg fandt det uhyre gavnligt for mit kunstneriske arbejde, så jeg kunne uddyber forskellige facetter af mit kunstneriske sprog.
Jeg overvejede et projekt, der skulle gennemføres under mit ophold, og ønskede at indarbejde aspekter, der er specifikke for Lolland-Falster og Danmark og lade dette indgå i arbejdet ud over min egen holdning . Jeg føler at opholdet har hjulpet mig til at forstå den rolle, som mine faste omgivelser og min daglige tilværelse har på det arbejde, som jeg normalt instinktivt producerer.
Et ophold som dette giver en kunstner tid og plads til at trække vejret. Når trykket i det moderne liv og stimulansen i en by: mode, trends, folk, transport, reklame, lys og støj er på afstand; er det letter at have en særlig form for fokus på kernen i, hvad der motiverer et individ til at producere værker, der muliggør genetablering med begrebet lej og kontex og måske en chance for at følge en uventet tangent i det ukendte.
Dette program er unikt i, at der ikke er en sædvanlig forpligtelse til at få et færdigt projekt klar til at blive udstillet i slutningen af opholdsperioden. Der lægges vægt på at være der, at arbejde frit og lade ideer udvikle sig på en naturlig måde. Når der lægges vægt på det endelige produkt, er der ofte lidt plads til eksperimenter. Jeg tror, at denne frihed er afgørende for enhver kunstner at udvikle sig og udvikle sig med det arbejde, de producerer, men i dag er det en sjælden mulighed ud over den akademiske kunstinstitution.
I stedet for en endelig præsentation afholdes der en kunstnerpræsentation på Galleri Heike Arndt under opholdet, hvilket er en glimrende måde at mødes med professionelle kunstnere og kunstinteresserede fra lokalområdet . Jeg fandt det konstruktivt og berigende at forklare mit arbejde for folk der og interagere med publikumet, der er en del af lokalsamfundet. Tilgængeligheden af overkommelige studier i de vigtigste kunstcentre i Europa er ved at forsvinder hurtigt, og mange kunstnere er begrænset til at arbejde, hvor de kan. Artlab Kettinge har fordelen af store, rummelige, fuldt udstyrede studier, der fremmer udviklingen af processer og ideer, som ofte er meget vanskeligere, når rummet er begrænset. At kunne udnytte disse rum sammen med en anden kunstner; at diskutere projekter, samarbejde, krydstimulere og inspirere hinanden var en anden stor fordel. I forbindelse med mit ophold der hos Jean-Baptiste Monnin førte dette til en række samarbejdstegninger, der åbnet os begge op til nye måder at arbejde på.
Der er en stigende udbredelse af dyre muligheder, som oversvømmes kunstnerresidencymarked; hovedsagelig elite kunstner retreats, som synes at gavne denne voksende residencyindustri mere end kunstnerne selv.
Muliggørelsen af dette projekt er udgifterne til opholdet blevet subsidieret af den generøse støtte fra Integra Law, men det er grundlæggende, at der findes flere organisationer, der kan yde denne slags filantropiske støtte. Det er uhyre vigtigt, at et projekt som Artlab Kettinge dyrkes og beskyttes for at sikre, at stedet fortsat kan støtte og inspirere yderligere kunstnere i fremtiden.