Brenton Good (US)
Text/Translation GHA
Den amerikanske kunstner Brenton Goods kunstværker består af en serie monotyp- relief-tryk, der kombinerer et stramt gitter med strukturen af et kinesisk rullemaleri. Selve gitteret er stærkt forankret i den vestlige kunsthistorie, men denne velkendte struktur er bevidst parret med den lige så strenge østlige geometri i et kinesisk skriftrullemaleri, men med en omfattende og alternativ symbolik.
Når de to former sættes sammen, skaber de i sagens natur spændinger (som afspejler større kulturelle spændinger), men skaber også nye symmetrier og paralleller som en ny holistisk enhed. Denne syntese af formerne skaber en ny dialog i det rum, hvor de mødes. Et reduktionsprint er kendetegnet ved, at blokken langsomt skæres væk ved hvert trin og for hver farve. Efterhånden som trykmatrixen forsvinder, bliver billedets skrøbelighed forstærket. Hver beslutning, der træffes om farve, gennemsigtighed, vægt osv., bliver irreversibel. Når de udskårne elementer er fjernet, er det umuligt at vende tilbage til en tidligere beslutning og omarbejde eller genoptrykke den.
Brenton Good
Hans monoprint repræsenterer den enkelhed, der findes i arkitektoniske strukturer, som f.eks. kontorbygninger med glaspaneler, som vi så ofte ser i vores byer. Good spiller subtilt med farverne, hvor blå er den førende farve, der står i kontrast til varmere teglstenstoner. Styrken i disse grafiske tryk ligger i den metodiske gentagelse af de præsenterede kompositioner, som helt sikkert vil fange beskueren.
See more works in our webshop >>
WANDERING STANDING WANDERING STANDING