Graphic Techniques

Om trykfremstilling

Grafiske tryk er en proces, hvor man fremstiller kunstværker ved hjælp af trykning, normalt på papir. Med undtagelse af monotypi er processen i stand til at fremstille flere kopier af det samme værk, som kaldes et tryk. Hvert eksemplar kaldes et aftryk og betragtes som et originalt kunstværk og ikke som en kopi. Værker, der er trykt fra en enkelt eller flere plader, udgør et oplag; i moderne tider er hver enkelt plade signeret og nummereret for at danne et begrænset oplag. 

Grafiske tryk fremstilles af en enkelt eller flere originale overflader, der teknisk set kaldes en matrix.

Almindelige typer af matricer omfatter:

Graverings – eller ætsningsplader af metal, sædvanligvis af kobber eller zink
Litografi – sten
Træsnit – blokke af træ
Linolsnit – linoleum
Serigrafi – porøst stof

Men der er mange andre former for overflader eller matricer, der anvendes i dag, herunder planker af træ, plader af akryl/glas, keramik og stykker af shellacked bogpap, næsten alle overflader bliver afprøvet. Der kan endda laves små prints ved hjælp af en kartoffeloverflade.

Historien om gravering  læs mere om trykkeriets historie her>>>>>

Besøg vores webshop 0g find fantastiske grafiske værker her>>>>>

Trykproces

Grafiker anvender farver til deres tryk på mange forskellige måder. Farver i trykning, der involverer ætsning, serigrafi, træsnit eller linoleskrift, påføres ofte ved hjælp af separate plader, blokke eller rammer.

Hver enkelt plade, ramme eller blok bliver farvet med en anden farve og påført i en bestemt rækkefølge for at frembringe hele billedet.

Hver påføring af en ny farveplade vil interagere med den farve, der allerede er påført papiret. De lyseste farver påføres ofte først, og derefter påføres farverne efter hinanden indtil den sidste.

Reduktionens metode til fremstilling af farver er at starte med en lino- eller træblok, som enten er tom eller med en simpel udskæring. Efter hvert farvetryk skærer trykkeren yderligere i lino- eller træblokken og fjerner mere materiale, hvorefter han påfører en ny farve og trykker den igen. Hver gang linoleum eller træ fjernes fra blokken, vil den allerede trykte farve blive eksponeret for beskueren af trykket.

Med nogle trykteknikker som chine-collé eller monotypi kan trykkeren nogle gange male direkte på pladen, som en maler ville gøre det, og derefter trykke den. Det subtraktive farvekoncept anvendes også i offset- eller digitaltryk og findes i bitmap- eller Victoria-software i CMYK- eller andre farverum.

Teknikker

Trykteknikker kan inddeles i følgende grundlæggende familier eller kategorier:

Relieftryk er hvor blækket går på matrixens originale overflade. Relief teknikker omfatter: træsnit eller træblok, trægravering, linocut og metalskæring.

Gravure
:dybtryk, hvor blækket går under den oprindelige overflade af matricen. Intaglioteknikkerne omfatter: gravering, ætsning, mezzotint, aquatint, chine-collé og dry point; 

Plano-grafik, hvor matricen bevarer hele sin overflade, men hvor nogle dele behandles for at skabe billedet. Plano-grafiske teknikker omfatter: litografi, monotypi og digitale teknikker. 

Stencil, herunder: serigrafi og pochoir

Viskositetstryk: er en flerfarvet printfremstillingsteknik, der indeholder principper for relieftryk og intaglio-udskrivning. Processen bruger viskositetsprincippet til at udskrive flere farver blæk fra en enkelt plade og leverer originale tryk i begrænsede oplæg.

Digitale tryk: Digitale processer omfatter giclée, fotografiske medier og kombinationer af digitale og konventionelle processer.

Monotyper: Denne gruppe omfatter collage- og folieudskrivning. Disse udskrifter er enkeltkopier.

Mange af disse teknikker kan også kombineres, især inden for samme familie. F.eks. kaldes Rembrandts tryk normalt for nemheds skyld for “ætsninger”, men de omfatter meget ofte også gravering og tørre punktering, og nogle gange er der slet ingen ætsning.