Malatsion (FR) – DK


MALATSION (FR)

Ved at kombinere videnskab og kunst skaber Malatsion flydende skulpturer fra en anden verden , der repræsenterer imaginære genstande inspireret af naturen der er en del af en fiktiv videnskabelig proces. Ved at kombinerer en lokkende skønhed med en fremmedgørende kunstighed udforsker hun etiske spørgsmål og poetiske fantasier.

Den franske kunstner Malatsion har en baggrund inden for arkæologi-zoologi: den arkæologiske undersøgelse af dyrrester. Disse undersøgelser sætter de videnskabelige fundament for hendes skulpturer, der bruger biomorfe former, og som er dybt inspireret af videnskaber. Fra titlen på serien Genes of My Hybridization afsløres videnskabsmanden i kunstneren.

I denne serie skaber Malatsion skulpturer, der ser ud til at repræsentere embryoer fra fremmede væsener eller andre verdens prøver. I disse kreationer er videnskab naturligvis en kilde til inspiration for kunstneren, og værkerne vil ikke synes malplaceret i et laboratorium.

Malatsion

Faktisk husker iscenesættelsen af ​​hver skulptur – i gennemsigtigt glass- på testrør, hvilket får kunstværkerne til at blive genstande for en fiktiv videnskabelig proces.

En sådan proces undersøges yderligere af kunstneren, da hver af hendes skulpturer normalt dokumenteres af kunstneren fotografisk eller på en tegning, hvorved der skabes en undersøgelsesprocedure, der minder om den videnskabelige metode til observation. Men Malatsions værker er ikke realistiske repræsentationer, men frugten af ​​hendes fantasi.

Hendes kunstværker er således stærkt kendetegnet ved en lokkende skønhed, der inviterer seerne til en verden af ​​flydende fantasier og vidunderlige væsener. Selvom kunsten er meget tiltalende, er kunsten skabt af Malatsion også forankret i etiske spørgsmål fra bioteknologiområdet. Malatsion sagde, at hun i sine værker, når hun udfordrer videnskaber, er interesseret i at udforske ‘en temmelig empatisk, sansestyret følelse for ændring og udnyttelse af naturen, hvilket kan resultere i et totalt tab af dets essens’. De etiske spørgsmål, som hendes værker flytter, udfolder sig for seeren takket være kontrasten til skulpturernes lokkende udseende og deres fremmedgørende kunstighed. Gennem det visuelle ubehag rejser Malatsion spørgsmål om levende væsener i laboratorieindstillinger og grænserne for den videnskabelige udvikling med hensyn til naturlig etik.

See more works in our webshop >>

         Genesis of My Hybridization