Stefan Friedemann (DE)
Text written by GHA
Den tyske kunstner Stefan Friedemann laver allegoriske monokromatiske koldnålraderinger. Han bruger modløse mennesker med selvdestruktive håndteringsstrategier som sine hovedmotiver, hvilket kan forstås som en social kommentar til vores nuværende måde at kommunikere på.
Dystre figurer med stærke ansigtstræk ser ud til at være adskilt fra deres omgivelser. De er enten placeret i sociale rum som barer, eller de oplever sårbare øjeblikke af nøgenhed. Et gennemgående tema i kompositionerne er, at personerne ikke ser hinanden i øjnene – der er ingen øjenkontakt mellem dem, selvom de befinder sig på så tæt afstand af hinanden. Nogle af dem ryger, andre drikker – hver af dem har udviklet deres egen måde at håndtere deres sorg på.
De sidestillede nøgne personer antyder, at de måske tidligere har nydt hinandens fysiske selskab, men at de ikke er interesserede i at uddybe deres bånd. Med den moderne individualisme og de sociale medier har vi ofret ægte mellemmenneskelige forbindelser; vi danner typiske og overfladiske relationer i frygt for at forpligte os.
Den tilbagevendende tomme baggrund repræsenterer den følelsesmæssige afkobling mellem de afbildede personer. Lette og glatte skygger, der lige akkurat er nok til at definere deres former, fremhæver det fuldstændige fravær af lykke i værkerne; ødelagte mennesker, der søger selskab i barer og kærester, får en til at undre sig over, hvad der førte dem til dette punkt. De lyse rum illustrerer natbarens funky lys, men fraværet af farver skaber en afdæmpet stemning. En følelse af fremmedgørelse er endnu mere fremtrædende. Et par, der subtilt omfavner hinanden, mens de danser, ville normalt være et tegn på positivt kropssprog, men i denne sammenhæng antyder deres fysiske stillinger en temmelig akavet og stiv interaktion.
Friedemanns tryk giver et indblik i et komplekst socialt fænomen; vi er så vant til at opleve følelser af ensomhed på trods af mængden af mennesker, der omgiver os. Spontan menneskelig interaktion mellem fremmede er en truet udtryksform.
See more works in our webshop >>
In bester Gesellschaft