Walter Rindone (IT)
Text written by GHA
Walter Rindone er en italiensk billedkunstner, der eksperimenterer med forskellige trykteknikker. I sine kraftfulde sort-hvide litografier bruger han anastatisk tryk, som også er kendt som gummitryk eller papirlitografi, og akvarel. Han beskæftiger sig med miljøspørgsmål og sætter spørgsmålstegn ved nutidens politiske magtdynamik.
Walters moderne æstetik er et produkt af genbrugte billeder og antyder en renæssance med et nyt brand. Han har manipuleret billeder, der symboliserer popkultur; Jeff Koons’ ballonhund blev skabt for at støtte mainstream-kunst, mens Donald Trump med en pistol i hånden gik viralt på alle mulige sociale medieplatforme.
Et repetitivt mønster af flere nøgne kroppe lige ved siden af en række elementer konstruerer en gåde.
Alle figurerne er aktivt engageret i forskellige typer af handlinger i de overfyldte kompositioner. Vilde dyr, der interagerer med mennesker, er et vilkårligt indslag i billederne, som får en til at tænke; mennesker afveg fra deres dyriske og vilde side, kun for at etablere et korrumperet hierarkisk system.
Mørke nuancer af samme værdi antyder en mangel på lys. Dystre og uhyggelige himle; ingen sol til at skinne på flygtningene iført redningsveste – nogle af de få motiver, der er tonet med farve. Kunstværkerne imiterer deres virkelighed i Middelhavet. De svømmer rundt blandt vores affald og vores apati og forsøger at overleve alle de menneskeskabte problemer, vi har påført os selv.
Imponerende, både større og tonede elementer kontrasterer mennesker i krise og miljøforurening. Kunstneren synes at sætte spørgsmålstegn ved værdien af menneskeliv i den moderne verden. “The Tide” er en titel, der kan oversættes som et tegn på dårligt varsel. Et ubarmhjertigt tidevand, der nærmer sig med hastig kraft mod os; næsten som en straf for vores umenneskelige handlinger.
Text Section
See more works in our webshop >>
The Tide Nr.4 The Tide Nr.7