ALBRECHT WILD (DE)
Opdelingsprincippet er det centrale motiv i installationen af Albrecht Wild. Han skaber unikke kunstværker ved at samle reklamebilleder på ny, og omdefinere deres serie karakter og slør dermed linjen mellem fin og lav kunst.
Albrecht Wild arbejder med fragmentering og enhed og skaber farverige kunstværker påvirket af pop-art i deres medier, men med en kubistisk twist i deres tilgang.
Wild skærer reklamer, og omformer dem til modulopbyggede geometriske kunstværker, der kan variere betydeligt i skala. Derudover vises mange værker af Wild et tomrum i midten, der kan fortolkes som en kommentar fra kunstneren om den lave og tomme karakter af reklamer i et forbrugersamfund.
Wild blev især berømt for sin serie ‘Beermats’, der redesigner ølbordbeskytter til kunstværker. Serien, der oprindeligt var udformet som modeller til malerier i stor skala, blev en sensation, og i dag sendes bordbeskytter til Wild fra hele verden. En del af denne serie er også hans ukiyo-e-collager. Disse bruger bordbeskytter med scener fra det 17. århundrede populærkultur i Tokyo afbildet i den homonyme japanske stil.
Ved at blande ukiyo-e-emner med moderne reklameremner fremhæver Wild, hvordan ingen af delene betragtes som fin kunst af deres respektive verdener. Dette skyldes, at de begge skildrer populære emner, og at de er produceret som seriekunstværker. Wild sætter spørgsmålstegn ved, hvad der er værdsat som kunst, og gentager pop-art-manifestet, ved at omvende seriens karakter af disse billeder og sammenligne moderne reklamer med det nu kunstnerisk respekterede ukiyo-e. Wildes kunstværker spænder over andre discipliner, såsom installationer med klare sociopolitiske referencer.
Se flere arbejder i vores webshop snart >>
Beermatseries Exhibition view