ALEXIS JANG (DE)
Jangs malerier udspiller sig på grænsen mellem begær og afsky. Med et glimt i øjet fremviser hun sin menneskelige frygt og følelser i form af mad, som en forstærket, og bemyndiget modgift til 50’ernes heteronormative reklamer.
Alexis Jangs malerier og illustrationer kan beskrives som selvportrætter, selvom de for det meste ikke viser hendes ansigt. Hendes dagligdag og identitet giver anledning til de emner, hun arbejder med.
Hun begyndte at tegne og male tidligt, inspireret af en af hendes lærere, der altid ville kridsler tegneseriefigurer under Jangs hjemmearbejde, hvis hun havde gjort det godt. Enkelheden, klare konturer og reducerede karakteristika ved tegneserie er stadig til stede i Alexis Jangs kunst, selvom hun er nået langt siden hendes første dage.
Hun er flyttet fra Sydkorea, til New York, til Berlin og har illustreret for flere magasiner, blandt dem New York Times og Vice. Hun opgraderede teknisk og begyndte at tilføje tunge strukturer til sine tegninger med et computerprogram. Den resulterende kornethed skiller sig virkelig ud i hendes illustrerende arbejde.
Til Fresh Legs 2020 malede hun nogle stykker ved hjælp af udvalgte popkunstbilleder. Hun lægger håndbogstaver ved siden af kvindelige figurer og mad og henviser til reklametryk og butikskilte. I stedet for at vælger den industrielle reproduktionsproces for screenprint, valgte hun den mere tidskrævende manuelle arbejdsgang og maler med hånden. Det tager udtrykket af den industrielle æstetik et skridt videre og får billederne til at blive endnu mere personlige og unikke. Et sted mellem Riot grrrl,Minimalismen og Magritte har Alexis Jang fået en stemme til forsøder selvtilliden. Langt fra at objektivere kvinderne i sine malerier, taler hun om deres følelser. I modsætning til de sexistiske reklamer, hun refererer til, er Jangs malerier sårbare og humoristiske og kombinerer sødhed med absurditet. Hendes tag på angst og seksualitet er sjovt at se ud og forbliver let.
Se flere arbejder i vores webshop >>
Horny & Afraid Roasting My Anger