ANNA KODŹ (PL)
Text/ Translation GHA
Forvrængede kvindelige kroppe vises i Kodźs serigrafier. Som i en performativ handling bliver kropslig tilstedeværelse den vigtigste tråd, der forbinder vores følelser og tanker.
Ansigter vises ikke i hendes kompositioner, hvilket antyder, at hendes kunst ikke er et krav om individualitet, men et spørgsmål om vores adfærd i forhold til andre og os selv. På trods af kroppens nøgenhed er der ingen erotiske komponenter i hendes værker – de vises på den mest magtfulde, rå og rene måde. Der er et forhør af selvet, der skal afsluttes ikke kun af kunstneren, men især af beskueren, der vil konfrontere disse store format og meningsfulde værker.
I sin nye serie »Totem« visualiserer Kodz sin skarpe sans for bevægelse i naturlige scener. Hun skildrer levende geologiske lag og indfanger, hvordan de skifter og interagerer, som om de var i bevægelse. Hvert lag ser ud til at bevæge sig i forskellige retninger, mens det forbliver fast stablet, hvilket afspejler både fluiditet og styrke. Hendes skildringer af landskaber og abstrakte bjerge har en stærk tilstedeværelse, der understreger de naturlige formationers majestæt. Denne serie står i kontrast til hendes tidligere værker om den menneskelige form, men begge har en følelse af storhed og intensitet. I »Totem« ser de geologiske former næsten ud til at posere, hvilket giver dem en livagtig kvalitet og inviterer beskueren til at værdsætte deres kraft og skønhed.
Se flere arbejder i vores webshop snart >>
TRANSFORMATION III TRANSFORMATION VII