Anne von Westphalen (DE)
Text skrevet af GHA
Den tyske kunstner Anne von Westphalen bruger cirkulære træ- og bomuldsmaterialer sammen med akrylmaling til at skabe sine ofte tildækkede, ansigtsløse portrætter.
Den cirkulære form og de lysende forgrunde puster liv i figurerne inde i kunstværkerne, som om de vil sprænge rammen. Den abstrakte baggrund er karakteriseret af ekspressive penselstrøg i dækkende farver, som danner et udefineret rum. Ved at skjule portrætternes ansigter bliver figurerne anonyme. Da beskueren ikke kender deres identitet, skifter fokus til deres tøj, farvepalet og ansigtsbeklædning. Det rejser spørgsmål om, hvorvidt det er meningen, at vi skal spekulere over figurernes udseende, eller om kunstværket fungerer som en kommentar til forudindtagede forestillinger om identitet.
Med fremkomsten af sociale medier har ansigtsprofiler fået stadig større indflydelse på en persons identitet. Ved at skjule personernes ansigter kommenterer Westphalen den mangel på individualisme, der hersker på de sociale medier. Onlineprofiler viser ofte kun højdepunkterne i en persons liv, hvilket skaber urealistiske sammenligninger med vores eget liv. Maleriernes cirkulære format ligner profilbilleder og afspejler dermed fraværet af personlig identitet. Kunstneren leger dygtigt med overfladiskheden i den digitale tidsalder og får beskueren til at sætte spørgsmålstegn ved sit eget reduktionistiske blik.
Figurernes tøj, ansigtsdækning og positur giver et indblik i deres karakterer og følelsesmæssige tilstande. Nogle af personerne ser bekymrede ud, mens andre sidder behageligt og dermed viser forskellige aspekter af den digitale tidsalder. Visse personer kæmper for at fjerne deres tildækkede ansigt, mens andre synes at være vant til mysteriet omkring deres identitet.
Den overordnede anonymitet i disse værker fanger og fascinerer publikum og giver dem mulighed for at stille spørgsmål og interagere med værket.
Se flere arbejder i vores webshop arkiv >>>
Die Blinde (The Blind) Die Umwickelte (The Wrapped)