Caroline Koenders (NL)
Text written by GHA
I sine mezzoprints udforsker den hollandske kunstner Caroline Koenders dimensionalitet og lys gennem hovedsageligt sfæriske objekter, der ligner skulpturelle værker.
Koenders’ objekters identitet er ubestemmelig, da de danner en blanding af organiske og mekaniske former og svæver i rummet.
En flad hvid baggrund bag nogle af objekterne understreger deres dimensionalitet og gør hver kurve skarp. I sine andre tryk indhyller Koenders sine motiver i et sort tomrum og blødgør deres kanter med dybe skygger.
Hver eneste nuance af farve i motivet fremhæves af denne skygge: En farvet kugle fremstår i meget forskellige nuancer afhængigt af lysindfaldet. Den dramatiske belysning får det næsten til at se ud, som om beskueren retter en lommelygte mod dem i en mørk kælder fuld af kuriositeter, og den sfæriske form og de stærke nuancer understreger objekternes organiske form. Men på samme tid minder deres rene overflade og lagdelingen af deres former om mekaniske dele. Skyggerne gør dem håndgribelige og inviterer beskueren til at forestille sig, hvordan det føles at holde dem i hånden som håndgribelige objekter og lade fingrene løbe hen over hver overflade.
Objekternes dimensionalitet forstærkes yderligere af deres truende tomrum. Som en kameralinse ser de gabende huller ud til at stirre mystisk på beskueren. Ved at hævde deres tilstedeværelse i rummet, synes de at være levende væsener snarere end blot objekter. Koenders’ mezzoprints er præcise studier af lys og form, der udvikler en sådan dimensionalitet, at de hævder et skulpturelt værks håndgribelige tilstedeværelse på en flad overflade. De fremkalder ikke kun beskuerens synssans, men også berøringssans og frister ham til at søge efter mere gådefulde former i trykkenes mørke skygger.
See more works in our webshop >>
Behind the things Cothen 4