CECILIA KLEMENTSSON (SE)
Gennem en appropriering af positurer fra modereklamer og skaber Klementsson smukke, lagdelte klassiske oliemalerier, der viser den nøgne, levende menneskekrop i alle sine detaljer.
Cecilia Klementsson approprierer billeder fra modeannoncer fra 90’erne og begyndelsen af 00’erne. Kunstneren er især interesseret i denne form for billeder fra det årti, fordi modemærkerne i den tid begyndte at bruge nøgenbilleder som reklame for deres produkter.
Disse billeder var stærke og meget forskellige fra enhver anden reklame set før. Nogle lande forbød endda offentliggørelsen af sådanne reklamer, fordi de betragtede dem stødende. Nogle af disse billeder blev alligevel ikoniske.
Klementsson hævder, at reklamebranchen i dag har ændret sig, og at modemærkerne opgav den slags fotografier, da de er mere optaget af at være politisk korrekte. Klementsson overtage poser fra reklamerne for disse år, men fokuserer på emnet mere end noget andet. Kunstneren skifter her mellem kønnene på disse afbildninger og maler mænd i positurer, der normalt tilegnes af kvinder og kvinder i poser som mænd.
Seeren konfronteres med et billede, som han faktisk ikke kan genkende som noget da er set før, mest af alt, fordi det at se en mand i en forførende stilling kan resultere i noget ualmindeligt og derfor underligt. Klementsson tør at seeren blive tiltrukket af posituren og emnet med nogen form for fordomme. Kunstneren er mest interesseret i reklamer, der viste kroppene som monokromatiske, uden nogen definition af volumen og skygger, og som endda få kroppen til at se forkerte ud på en eller anden måde. Et godt eksempel er skuddet, der fremstiller den engelske model Sophie Dahl, der blev brugt til at promovere Opium, den nye parfume af Yves Saint Laurent i 2000. Klementsson skildrer poseringer, som seeren muligvis allerede har set, men ændrer kroppernes udseende fuldstændigt ved hjælp af en meget særlig teknik. Kunstneren anvender flere lag af de samme fire farver på lærredet som i en manuel udskrivningsproces. Lagene med farver giver hendes malerier et hyperrealistisk look, især set fra afstand. Men mest af alt afslører de virkeligheden og skrøbeligheden af kødet, noget mode-reklamer undgår at vise.
Se flere arbejder i vores webshop >>
After Sofie Dahl Detail After Sofie Dahl Detail