Masaaki Sugita (JP)
De detaljerede og lidt absurde værker af Masaaki Sugita vækker minder om værkerne af Salvador Dali og Alice i Wonderland-esque eventyr.
I sine grafiske værker rejser Sugita ind i et feberligt endnu smukt drømmelandskab, hvor den forstyrrede og det underbevidste blander sig for at skabe en fascinerende fortælling.
Sugita bruger en af de ældste teknikker i grafikken – kobberætsning med burin, en historisk aftryk, der er tydelig i hans fantastiske teknik og resolut udtryk.
Masaaki Sugita (JP)
Iagttageren lokkes ind af de spændingsfyldte, barnlige væsner og deres mystiske, fastlåste blik, som går igen i hele hans værk. Denne forvirrende invitation forstærkes yderligere af den strukturerede symmetriske komposition, der er centreret omkring det menneskelignende motiv. På den ene side er den menneskelige tilstedeværelse i visuel kontrast, tydelig disproportion og løsrevet fra sine omgivelser, mens den på den anden side er i perfekt harmoni med sine omgivelser. Motivets sindstilstand afspejles tydeligt af de omgivende elementer, så vi fordybes i en surrealistisk symfoni, en indviklet, subtilt provokerende tilstand, hvor drømme, minder og ønsker møder vores dybt rodfæstede frygt. Alt imens det legende aspekt af en uskyldig, barnlig vision bevares. Væsnerne, de livløse objekter, sammen med det fjerne landskab og de arkitektoniske detaljer, der ofte udgør en nøglekomponent i værket, er i stand til at formidle den idé, der synes at være fjernet fra motivets ansigt. Faktisk er motivet frataget alle specifikke personlige træk, så det kan ligne og hentyde til enhver af os. Det er det, der giver værkerne noget af en universel appel. I mange tilfælde minder motiverne om ældgamle historier og fabler, hvor Alice i Eventyrland er den første, man kommer til at tænke på, som alle er en del af vores kollektive hukommelse, hvilket giver værkerne en impuls til vores kulturs kollektive underbevidsthed. De dynamiske kompositioner udfolder sig foran beskueren i form af et cirkus. Sugitas sjove, teatralske visioner er fyldt med underlige, metaforiske komponenter. Dyr, statuer og ansigter, der dukker op af væggene for så at forsvinde igen, når vores øjne fortsætter med at udforske billedet. På samme tid humoristisk og hjemsøgende er hver gravering et fragment, en novelle fra en roman, der kan omkomponeres og omskrives i det uendelige.
Det, der skiller sig ud, selv for et uerfarent øje, er det beundringsværdige tekniske aspekt af Sugitas graveringer. Præcist udførte linjer, der rytmisk fletter sig sammen og vikler sig omkring former, antyder den kalkulerede, erfarne tilgang og forberedelse, som det givne resultat kræver. Uanset om tegningen skildrer strukturerede eller glatte overflader, bevægelse eller lys, er den et resultat af mesterlig teknik. Noget, der tydeligvis er nedarvet fra mediets århundredgamle historie og dets ærværdige tradition. Oversættelsesøjeblikket fra en gestus til et trykt mærke har sit eget skjulte system i tekniske og endnu mere i fænomenologiske termer. Det udspringer af et håndværk og bærer den nedarvede ædelhed i materialet, metalpladen, som udgør matricen. Der er ingen tvivl om, at fortidens mestre som Escher og Piranesi har haft indflydelse på Sugitas visioner. Når graveringens komplicerede sprog tilegnes og rettes mod en nutidig kontekst og tendenser, er mulighederne uendelige. De maskin- og robotlignende elementer kombineret med det eventyrlige billedsprog skaber et univers, hvor tid og tyngdekraft ikke eksisterer. Kunstens nedarvede begreb om højtidelighed sættes i spil i et øjeblik, hvor intet synes at være så alvorligt, som det var. Kunstneren giver os et gådefuldt indblik i sine private fantasier.
Mehr Werke finden Sie hier>>>>>
Fish Jumping Be in Sleep