Regine Bruhn (DE) by (GHA)
I sine keramiske skulpturer undersøger den tyske kunstner, Regine Bruhn, ordpar såsom “glemt og genopdaget” og hun anvender “dyr” som en form for “stedfortræder” for at skærpe vores opmærksomhed på detaljer som vi ofte overser.
I årene 2003-2009 studerede Bruhn på Kunsthochschule Muthesius i Kiel. Her var hendes hovedfokus keramik. Siden hun var barn drømte Bruhn om at blive enten kunstner eller etnolog; ved at arbejde med rum og dyrelignende væsner, som en del af sit kunstneriske udtryk, har hun fundet en måde hvorpå, hun kan beskæftige sig med begge interesser.
Ler giver Bruhn mulighed og potentiale for at eksperimentere og bliver ved med at overraske hende. Hun har altid været tiltrukket af den tredimensionale kunstneriske proces og leret muliggør at hun kan arbejde med de fire elementer; jord, vand, ild og luft. Bruhns kunst bringer os tættere på små og “ubetydelige’’ detaljer.
Regine Bruhn (DE)
I en hurtig strøm af begivenheder og information har folk en tendens til at overse detaljer i det omgivende miljø. Bruhns vision er at vende vores tanker mod ellers glemte eller skjulte aspekter af vores omgivelser, for at få os til at indse, at noget fascinerende kan udspille sig lige foran vores øjne.
Bruhn nævner tre kunstnere, hvis kunst har inspireret hende; Carsten Höller, Grayson Perry og Andy Goldworthy, men tilføjer at hun ikke falder under en specifik kunstbevægelse. Den kunst, der berører hende, er kunst der ikke larmer eller åbenlyst demonstrerer noget specifikt. Hun er generelt fascineret af simple kunstværker, som er sublime i kraft af deres underfundighed og kræver en ekstra granskning for at gøre mening af deres formål.
Scupture1 Sculpture2