NAOMI MIDDELMANN (CH/US)
Text skrevet af GHA
Mixed-media-kunstner Naomi Middelmann er født i Schweiz, men flyttede til USA for at tage en ikke-kunstrelateret universitetsuddannelse, hvilket giver hende en unik multikulturel baggrund og et unikt kunstnerisk perspektiv. Hun skaber tredimensionelle væg-værker, der skiller sig ud ved at bruge uortodokse materialer og metoder.
I mange af sine værker bruger Middelmann vejkort til at skabe indviklede lag af kort eller datablade. Denne genanvendelse af gammelt materiale giver mulighed for en historisk samtale mellem værkernes oprindelige praktiske funktion og deres nuværende kunstneriske brug. Middelmanns papirsnitt omfatter foldning og skæring langs forskellige kortelementer som f.eks. veje og floder. I hendes værker, der involverer datablade, resulterer dette i en fysisk fjernelse af nogle datapunkter sammen med en ændring af andre punkters placering, hvilket forstyrrer de normalt fastlagte statistiske fakta på datablade og informationsstrømmene.
Middelmanns flerdimensionelle effekt synes at sætte forskelle i fysisk placering over for meget reelle forbindelser af identitet og nationalitet. Fede linjer og tynde papirstrimler forbinder steder på tværs af rum og afstand. Denne lagdeling giver også hendes værker en fysisk dybde, der fordyber beskueren i dem og opfordrer dem til at overveje deres egen rejse.
Middelmanns seneste tegninger og malerier tager hendes karakteristiske stil til et nyt niveau ved at kombinere hendes kartografiske tema med lyse farver og mønstre på en minimalistisk baggrund. De dristige, udtryksfulde linjer tilføjer tekstur og bevægelse til de abstrakte mønstre, som minder om de genkendelige former og farver på traditionelle kort. Mønstrene indeholder også individuelle fantasifulde elementer, der udvisker grænserne mellem det fysiske og det mentale rum. Ved at kombinere disse forskellige elementer på papir udfordrer Middelmann vores forståelse af rumlighed og perspektiv og beder beskueren om at revurdere sine antagelser om samspillet mellem fysiske steder og imaginære rumforestillinger. I dette medie sætter Middelmann endnu en gang spørgsmålstegn ved parametrene for vores orienteringssans, og hvad der definerer vores egen opfattelse af rummet.
Middlemann beskæftiger sig selv med spørgsmål om intersektionalitet på grund af sin dobbelte schweizisk-amerikanske identitet og sit fokus på mere videnskabelige og historiske aspekter af kunsten. Middelmanns sammenflettede net af former, idéer og information fremkalder tanker om forbindelserne mellem steder og mennesker og den uophørlige strøm af information, der følger med.
Se flere arbejder i vores webshop arkiv >>>
Bloodlines I Places Lost