Anima 2019

1. MAJ – 1. JUNI 2019 – UDSTILLING ÅBNING: 1. MAJ 2019 – 19.00

ANIMA BERLIN 2019

Michael Kain (DE) maleri,  Eeva Honkanen (FIN) tegningSimone Zewnik (DE) skulptur,  
Henry Stöcker (DE) skulpturParul Modha (DK) skulptur og broderi

På trods af deres forskellige baggrunde deler de fem kunstnere den samme hensigt i udstillingen Anima : at  transformere livløse materialer og tilfører dem liv og en fornyet identitet.

Tegninger, malerier og skulpturer med hver deres egen kunstneriske udtryk, skal påvirke beskueren mentalt og inviterer publikum til at reflektere over kunstnerens perspektiv på verden og menneskesyn. De præsenterede værker har alle referencer til begrebet Anima, og udforsker tydeligvis den underbevidste side af mennesket.

Når kunstinteresserede har den sjældne mulighed for at besøge en kunstner i deres studie, opleves stedet oftest som kaotisk og uoverskueligt. Blandt redskaber og materialer – hammer og gedde, børste og blyant, metal og maling – er der en tilstand af anarki. Indtil der på næsten Gud Lignende måde følger inspiration, og der er et glimt af det nyoprettede liv, hvor kunstneren omdanner deres forestillinger til kunstværker.

På denne måde betragter vi kunstneren som en skaber, defineret af den klassiske græske filosof, Platon, som denne, der kreerer og former den materielle verden. Vores fem kunstnere påtager sig denne rolle, hver på deres egen unikke måde: Zewnik (DE), med sine figurative svineskind skulpturer, stiller spørgsmål om den sjælen ud over kødet; Honkanen (FI) animerer  fantasien i hendes monokrome kunstværker med fantasmer og mytiske elementer; Modha (DK), med hendes collager og tegninger, sætter spørgsmålstegn ved hendes tilhørsforhold ved hjælp af hverdagens genstande for at samle hendes tidlige minder; Stöcker (DE) spiller med abstrakte molekyler og primære strukturer i sine skulpturer for at beskrive livets udfordringer på en lunefuld måde; Kains (DE) farverige penselstrøg skaber intensive og levende teksturer i hans malerier, sammenlignelig  med naturens farveeksplosion når foråret nærmer sig.

Værkerne afspejler kunstnernes personlige tilgang og reflekterer over det sande indre selv. Med udgangspunkt i enkle materialer synes Anima at finder sin kunstnerisk udtryksform og indhold.

_______________

Michael Kain (DE)

Michael Cain (DE) forvandlet utallige lag af farver i abstrakte malerier ofte store og skaber en multi-dimensional illusion for beskueren. Udover billeder følsomme, opstår minimalistisk Papierarbeiten.Er malede kunstværker, der har en ærlighed i forholdet mellem maling og lærred, og svarer til de modernistiske værdier af rene maleri.

_______________

Parul Modha (DK)

I Parul Modhas papirarbejder og skulpturer bliver hverdagens genstande såsom sygnåle, knapper og kort transformeret og på ny integreret. Barneminder bliver samlet med fingerhatte ,nål og tråd, og der skabes en legende forbindelse mellem fortiden og ens egen historie.

_______________

Simone Zewnik (DE)

Skulpturerne af den tyske kunstner Simone Zewnick lavet af svinehud, udforsker essensen  ​​at være menneske – sjæle pakket ind i huden og stof – sætter spørgsmålstegn ved vores forskellige roller som individer.

________________

Eeva Honkanen (FI)

“If it doesn’t make sense then it’s true” – an insight into Eva’s perspective of the machines, humans, and animals in her drawings. Narrated stories, folktales, cartoons, comics, and surrealistic art inspire her mental landscapes.

_______________

Henry Stöcker (DE)

Som billedhugger og uddannet biolog tager Henry Stöcker (DE) ofte i sine skulpturer udgangspunkt i en dialog mellem den organiske form og sin kunstneriske eget udtryk. Gennem hans legende men stærke former inviterer hans værker til personlig opdagelse og interaktion i søgen efter noget genkendeligt.